preloader

چکاپ کامل بدن

چکاب خون

 
آزمایش چکاپ شامل آزمایشاتی می باشد که هر فرد باید به صورت روتین چند بار در سال انجام دهد. تشخیص به موقع و سریع بیماری ها و یا کمبود مواد معدنی، ویتامین ها و غیره و پیشگیری از مهم ترین اقدامات در دنیای پزشکی و طب تشخیص آزمایشگاه می باشد. هرچه یک بیماری سریع تر شناسایی شود درمان آن نیز راحت تر انجام می شود و هزینه ی درمان نیز به مراتب کم تر خواهد بود. هدف از انجام آزمایش چکاپ نیز تشخیص به موقع است.آزمایش چکاپ برای مردان و زنان با توجه به شرایط فیزیولوژیک بدن و هورمون های جنسی و تاثیراتی که این هورمون ها در بدن انسان دارند، ممکن است در برخی موارد کمی متفاوت باشد.
چکاب کامل  شامل طیف وسیعی از آزمایشات است که با هدف تشخیص و بررسی وضعیت سلامتی فرد و همچنین تشخیص، ارزیابی و پیشگیری از بیماری‌ها و جلوگیری از پیشرفت افراد انجام می‌شود.آزمایش چکاپ کامل و منظم می‌تواند هر نشانه اولیه‌ای از انواع بیماری‌ها را شناسایی کند. پیدا کردن مشکلات زودهنگام به این معنی است که شانس شما برای درمان مؤثر افزایش می‌یابد.

چرا آزمایش چکاپ کامل منظم مهم است؟  

 
آیا تابحال به این موضوع فکر کرده‌اید که هزینه پیشگیری از بیماری‌ بسیار کمتر از درمان آن است؟ به همین علت شما باید همیشه و به طور منظم برای آزمایش چکاپ کامل به پزشک مراجعه خود کنید. پزشکان معمولاً برای شما آزمایش‌هایی تجویز خواهند کرد.
آزمایش‌های مربوط به چکاپ کلی معمولاً در مراقبت‌های پزشکی معمولی شما گنجانده می‌شوند. این بدین معنی است که پزشک شما اغلب این آزمایش‌ها را زمانی انجام خواهد داد که شما برای یک وضعیت دیگر مانند سرما خوردگی یا مشکل دیگری مراجعه کرده‌اید. در این زمان نیز به شما اطلاع داده می‌شود که باید آزمایش‌های منظم چکاپ را در برنامه خود داشته باشید. گاهی این آزمایش‌ها برای آن است که شما یک اطلاعات دقیقی از سلامت بدن خود در طول زمان داشته باشید و بتوانید در صورت نیاز آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

آزمایش خون

 
آزمایش خون به عنوان یکی از مهم ترین و رایج ترین آزمایشاتی است که در بین افراد مختلف صورت می گیرد. در بسیاری از موارد بهترین زمان برای انجام آزمایش خون صبح ها می‌ باشد.لازم است مراجعه کننده 10 الی 12 ساعت ناشتایی را رعایت کرده و با دستور پزشک به ازمایشگاه مراجعه کند . چند مورد ایتم های چکاب  رو در زیر بررسی میکنیم .

آزمایش شمارش سلول های خونی CBC

 
آزمایش CBC یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین تست های آزمایش چکاپ می باشد. در این آزمایش تعداد کلی گلبول های سفید و تعیین افتراقی انواع گلبول سفید، تعداد گلبول های قرمز، متوسط گلبول های قرمز، غلظت هموگلوبین، حجم متوسط هموگلوبین ها و تعداد پلاکت ها بررسی می شود. افزایش گلبول های سفید می تواند نشانگر عفونت در بدن باشد. کاهش پلاکت خون باعث ایجاد مشکل در لخته شدن خون می شود. کاهش تعداد گلبول های قرمز و هموگلوبین یکی از نشانه های آنمی (کم خونی) است.
آزمایش CBC برای مرحله ی اول غربالگری تالاسمی در آزمایشات قبل ازدواج درخواست می شود. تالاسمی یک بیماری کم خونی ژنتیکی می باشد که با استفاده از پارامتر های MCV و MCH موجود در آزمایش CBC و آزمایشات دیگر درخواستی می توان بیماری را تشخیص داد.

تست کلسترول

 
این تست از چکاپ کامل سطح کلسترول خون را اندازه گیری می‌کند. کلسترول بالا می‌تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود. اگر سن فرد بالای 20 سال است، باید هر 4 تا 6 سال یکبار کلسترول خود را چک کند. اگر فرد دارای اضافه وزن یا سابقه خانوادگی، بیماری قلبی یا کلسترول بالا ، دیابت هست، باید همیشه نسبت به کلسترول خود دقیق باشد.

آزمایش قند خون(FBS)

 
 این آزمایش برای بررسی دیابت یا پیش دیابت تجویز می‌شود. آزمایش قند خون همانطور که از نامش می‌توانید حدس بزنید، سطح قند (گلوکز ) در خون را اندازه‌گیری می‌کند. هر فردی پس از رسیدن به سن 45 سالگی باید آزمایشات روتین را شروع کند. اگر فرد اضافه وزن ،کلسترول یا فشار خون بالا و دیابت بارداری داشته باشد، ممکن است پزشک این آزمایش را زودتر برای او تجویز کند.

آزمایش چکاپ کلیه ها:

 
وظیفه ی اصلی کلیه ها تصفیه و پاکسازی خون و دفع سموم و مواد زائد از بدن می باشد. از دیگر عملکرد کلیه ها می توان به تنظیم تعادل آب و الکترولیت بدن، کنترل فشار خون و در نهایت سنتز و ساخت گلبول قرمز و ویتامین D اشاره کرد. برای حفظ سلامتی بدن عملکرد درست و دقیق کلیه ها الزامی است. در زیر به آزمونهای بررسی عملکرد کلیه اشاره می کنیم.

کراتین Cr

 
کراتین بیشتر از عضلات اسکلتی مشتق شده و پس از فعل و انفعالاتی به کراتینین تبدیل می شود. سوخت و ساز کراتینین به عضلات هر فرد بستگی داشته و مقدار آن در افراد با توجه به جثه ثابت است به طوری که مقدار کراتینین در یک ورزشکار و یک فرد عادی متفاوت می باشد. قابل توجه است که به علت اینکه این ماده انحصارا از کلیه دفع می شود، یکی از روش های مناسب برای بررسی عملکرد کلیه می باشد.
نکته جالب این می باشد که بر خلاف اوره، سطح خونی این ماده با کم آبی و رژیم غذایی تغییر نمی کند. میزان طبیعی کراتینین در بزرگسالان ۰٫۸ تا ۱٫۴و در کودکان ۰٫۴ تا ۰٫۸ است. هر چند این میزان در آقایان مختصری بیشتر از زنان می باشد. کاهش توده عضلانی سبب کاهش کراتینین خون می شود بنابراین در افراد مسن کراتینین خون کمتر است. در افرادی که سوءتغذیه، کاهش وزن شدید و بیماری طولانی مدت دارند نیز سطح کراتینین پایین تر از حد انتظار است.

آزمایش آنالیز ادرار U/A

 
آزمایش انالیز ادراری یکی از آزمایش های مهم و کلیدی جهت تشخیص بیماری های اورولوژیک و کلیوی می باشد. این نوع آزمایش شامل سه بررسی فیزیکی، شیمیایی و میکروسکوپی می شود. با استفاده از این آزمایش می توان به وجود باکتری ، قارچ ، گلبول های سفید، گلبول های قرمز، دفع پروتئین، وجود قند در ادرار پی برد. توجه داشته باشید وجود گلبول های سفید WBC در ادرار نشانگر عفونت مجاری ادراری و همچنین وجود گلبول های قرمز RBC نشانه ی دفع خون در ادرار می باشد. دفع خون در ادرار ممکن است در اثر آسیب کلیوی باشد.

تست‌های عملکرد تیروئید

 
این تست‌ها از چکاپ کامل سطح هورمون‌های خاصی را که توسط تیروئید تولید می‌شود، اندازه گیری می کند. سطوح بالا یا پایین این هورمون‌ها می‌تواند نشانه مشکلات تیروئید باشد. به افرادی که مشکلات تیروئید دارند توصیه می‌شود که به طور مداوم آزمایش تیروئید را انجام دهند. همچنین افرادی که مشکل تیروئید ندارند، می‌توانند فقط معاینه شوند تا بدانند آیا این مشکل را دارند یا خیر.
 

تست عملکرد کبد

کبد یکی از عضوهای حیاتی بدن و دارای ۲ لوب می باشد . این ارگان نقش‌های مهم و مختلفی را در بدن ایفا می‌کند؛ از جمله این نقش‌ها می‌توان به شرکت در فعالیت‌های سوخت و ساز بدن مانند گوارش، متابولیسم داروها و پاک کردن بدن از سموم مختلف (سم زدایی) اشاره کرد. در بیماری های کبدی و عواملی که موجب آسیب کبدی می شود، آنزیم های کبدی تغییر می یابند. بنابراین با اندازه گیری این آنزیم ها می توان به عملکرد کبد پی برد.

آزمایش‌های مربوط به چکاپ کامل زنان:

 
تست پاپ یا تست غربالگری دهانه رحم آزمایشی برای بررسی سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم است که می‌تواند نشانه سرطان دهانه رحم باشد.
آزمایش‌های مرتبط با چکاپ کامل آقایان:
معاینه پروستات: اغلب این آزمایش یک ازمایش خون است که به آن آزمایش PSA می‌گویند. در این آزمایش هورمون PSA را برای تشخیص سرطان پروستات مورد بررسی قرار می‌گیرد. نظر کارشناسان در مورد اینکه هر چند وقت یک بار باید این آزمایش انجام شود، متفاوت هست. اکثر مردان می‌خواهند در حدود سن 50 سالگی با پزشک خود در مورد آن صحبت کنند.

چکاپ سلامت کامل بدن چیست؟

 

  1. چکاپ جامع و کامل بدن یک چکاپ گسترده برای کل بدن است که سلامت بدن را تشخیص داده و وضعیت سلامت آن را به طور کامل ارزیابی می‌کند.
  2. همینطور به ارزیابی کلی همه اندام‌ها و سیستم های بدن کمک می‎کند.
  3. بیش از 60 آزمایش را برای تأیید سلامت هر یک از اعضای بدن شامل کلیه ها، قلب، ریه ها، کبد، چشم ها، استخوان ها، تیروئید، دندان ها و غیره را پوشش می‌دهد.

مزایای چکاپ کامل بدن چیست؟

 

تشخیص زودهنگام بیماری‌های پنهان: چکاپ منظم سلامت به شناسایی بیماری‌های ناشناخته یا اختلالات سلامت در مراحل اولیه کمک می‌کند و در نتیجه شانس درمان کامل آنها را افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید که هنگامی که یک بیماری در آخرین مرحله تشخیص داده می‌شود، برخی از آسیب های داخلی قبلاً ایجاد شده است و می‌تواند روند درمان را سخت‌تر کند.
  1. تشخیص هر نوع بیماری: با چکاپ کامل بدن، تشخیص هر نوع بیماری در هر قسمت از بدن امکان‌پذیر می‌شود.
  2. برنامه‌ریزی صحیح درمان: تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و مداخله زودهنگام به صرفه جویی در زمان در برنامه‌ریزی درمانی کمک می‌کند. از طریق معاینه و آزمایش مناسب، پزشکان می‌توانند در اولین فرصت تشخیص داده و درمان را تجویز کنند و یک درمان کامل پیدا کنند. آنها می‌توانند اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی بیشتر بکار گیرند.
  3. آگاهی از تهدیدات بالقوه: چکاپ به افزایش آگاهی در مورد تهدیدات بالقوه سلامت کمک می‌کند. آزمایش‌های تشخیصی به پزشکان کمک می‌کنند تا عوامل خطر اولیه را غربال کنند، اقدامات پیشگیرانه و کمتر تهاجمی را ارائه دهند، درمان مناسب را نظارت کنند و پیشرفت بیماری را دنبال کنند.
  4. آرامش ذهن : یکی دیگر از مزایای معاینه کامل بدن، آرامش ذهن است. دانستن اینکه سالم هستیم یا قبلا به بیماری مبتلا شده‌ایم، می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند.
  5. مدیریت بهتر بیماری‌های مزمن: اگر فردی بیماری مزمن مانند دیابت یا بیماری قلبی داشته باشد، انجام معاینات منظم کل بدن می‌تواند به پزشک کمک کند تا وضعیت او را پیگیری کند و آن را به طور مؤثر مدیریت کند.

چه کسانی باید چکاپ کامل بدن انجام دهند؟

 

توصیه می‌شود که تمامی افراد، به‌ویژه افرادی که بالای ۵۰ سال سن داشته و یا دارای عوامل خطر خاصی برای مشکلات سلامتی هستند، اقدام به انجام تست‌های کامل چکاپ بدن نمایند. بر اساس نتایج معاینات فیزیکی و آزمایشات، پزشک ممکن است تغییرات سبک زندگی یا درمان بیشتر را توصیه کند.

هر چند وقت یک بار باید چکاپ کامل بدن انجام شود؟

 

توصیه می شود که بزرگسالان حداقل هر سه سال یک بار تحت معاینه فیزیکی معمول قرار گیرند. با این حال، برخی از افراد بسته به سن، سابقه سلامتی ممکن است نیاز به معاینات بیشتر داشته باشند.