preloader

کلامدیا تراکوماتیس

کلامدیا تراکوماتیس چیست؟

کلامدیا یا همان بیماری خاموش جنسی، نوعی از بیماری های مقاربتی است که بدون هیچ علائم و نشانه خاصی در افراد ظهور پیدا می کند. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، 70 درصد زنان و 50 درصد مردانی که به این بیماری دچار می شوند فاقد هر گونه علامت هستند.

کلامدیا نوعی انگل سلولی است که شبیه باکتری و ویروس در بدن عمل می کند و سیستم ایمنی جسمانی را تحت خطر قرار می دهد. این ویروس در سه نوع تراکوماتیس، پسی تاسی یا پنومونیه شناخته شده است. این عفونت از طریق ارتباط جنسی کنترل نشده وارد بدن می شود و سلامت جسمی  افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

چه افرادی در معرض خطر هستند؟

هرکسی که فعالیت جنسی دارد می‌تواند به کلامیدیا مبتلا شود، خصوصاً روابط جنسی محافظت نشده. با این حال، گروه‌های خاصی از افراد به‌دلیل عوامل رفتاری و بیولوژیکی در معرض خطر بیشتری قرار دارند. کلامیدیا به ویژه در جوانان 15-24 ساله شایع است که تقریباً دو سوم کل موارد را تشکیل می‌دهند.

احتمال عفونت STD در خانم‌ها به علت آناتومی بدنشان بیشتر است. پوست نازک و ظریف واژن در مقایسه با پوست آلت تناسلی مرد، برای نفوذ باکتری آسان‌تر عمل می‌کند. تخمین زده می‌شود از هر 20 خانم جوان با فعالیت جنسی از 14 تا 24 سال، 1 نفر دچار کلامیدیا باشد.همچنین مردانی که با مردان رابطه جنسی (MSM) دارند نیز در معرض خطر بیشتری هستند و می توانند از طریق رابطه دهانی و مقعدی به کلامیدیا مبتلا شوند.

روش های انتقال کلامدیا چیست؟

کلامدیا هم مانند سایر بیماری های جنسی از طریق عدم رعایت بهداشت جنسی افراد را به خود مبتلا می کند پس اگر در مورد سلامت جنسی پارتنر خود اطلاع کافی ندارید، به هیچ عنوان با او همبستر نشوید چرا که عواقب این بیماری چندان برای آینده شما جالب نیست.

اما در نگاه کلی استفاده از کاندوم حین رابطه و همچنین نداشتن شریک جنسی متعدد می تواند از بروز این بیماری و حتی سایر بیماری های جنسی جلوگیری کند.

نشانه های بروز بیماری مقاربتی کلامدیا چیست؟

عفونت کلامیدیا در زنان شباهت زیادی به عفونت دهانه رحم (UTI) یا عفونت دستگاه ادراری دارد ودر هر فرد متناسب با جنسیت و یا مقاوت بدنی که دارد متفاوت است اما در حالت کلی مشاهده موارد زیر به عنوان علائم برای زنان و مردان مشترک است.

کلامدیا
 

علائم کلامدیا در زنان

  • ترشحات خاکستری، سفید یا زرد واژن
  • تورم واژن
  • احساس سوزش و خارش در داخل و اطراف واژن
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • درد یا سوزش هنگام دفع ادرار
  • نیاز مکرر به دفع ادرار
  • خونریزی بین پریودی یا بعد از رابطه جنسی
  • دوره‌های دردناک پریود
  • درد مبهم در قسمت پایین شکم

علائم کلامدیا در مردان

بروز علائم در مردان با علائمی مشابه بیماری اورتریت غیرگنوکوکی (التهاب مجرای ادراری) همراه است.
  • ترشحات آبکی/ شیری یا چرکی از آلت تناسلی
  • درد یا سوزش هنگام دفع ادرار
  • درد یا خارش در مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از بدن خارج می‌کند)
  • درد و تورم در یک یا هر دو بیضه

علائم کلامیدیا مشترک بین همه جنسیت‌ها

عفونت کلامیدیا می‌تواند در بخش‌های دیگری از بدن غیر از اندام تناسلی بروز پیدا کند. در زیر بیشتر با این نواحی و نحوه آلوده شدن آن‌ها آشنا می‌شوید:
  • مقعد: علائم بیماری در این ناحیه با درد، ناراحتی، خونریزی،اسهال و ترشحات همراه است.
  • گلو: معمولا علائم عفونت کلامیدیا در گلو مشهود نیست اما برخی افراد دچار گلو درد، قرمزی در این ناحیه، تورم غدد لنفاوی یا تب می‌شوند.
  • چشم‌ها: در صورت ورود باکتری به چشم دچار ورم ملتحمه خواهید شد که از نشانه‌های آن باید به قرمزی، درد، خارش و ترشح اشاره کرد.
اگر شما یا شریک جنسی خود هر یک از این علائم را دارید، باید تا زمانی‌که آزمایش دهید رابطه جنسی دهانی، واژینال و مقعدی را متوقف کنید

تست کلامدیا چطور انجام می شود؟

تست کلامدیا یک تست سرولوژیک است که از طریق نمونه گیری انجام می شود. برای انجام این تست نیازی به ناشتا بودن نیست و شرایطی برای انجام آن وجود ندارد. تست غرابالگری کلادمیا یک آزمایش خون و نمونه گیری ساده است که وجود آنتی بادی ضدهسته کلادمیا را در بدن فرد نشان

آِیا بیماری جنسی کلامدیا واگیر دار است؟

بله، شدت واگیری این بیماری به قدری است که از مادر باردار به فرزند تازه متولد شده نیز منتقل می شود. پس اگر شما قصد دارید اقدام به بارداری کنید حتما قبل از هر چیزی با مشاوره زناشویی خود مشورت کنید و همچنین سلامت جنسی و جسمی خود اطمینان کافی حاصل کنید تا چنین در طول 9 ماه بارداری دچار مشکل نشود.

آیا کلامدیا درمان پذیر است؟

کلامدیا با استفاده مکرر آنتی بیوتیک ها و سایر داروهای انحصاری خود قابل درمان است. نکته قابل توجه در درمان این بیماری تنها این است که باید به موقع شناسایی شود چرا که بی توجهی و عدم تشخیص در زمان مناسب می تواند عواقب خطرناک تری برای بیمار به وجود آورد.
 
 

آیا علائم کلامدیا با ایدز یکسان است؟

در نگاه کلی بسیاری از علائم ظاهری بیماری های مقاربتی و جنسی با هم شباهت دارد. به عنوان مثال، ترشحات واژن، سوزش، خارش و خونریزی از جمله مهم ترین و ساده ترین علائمی است که به راحتی در هر فرد احساس می شود. گاهی این علائم می تواند نشان دهنده بروز کلامدیا و یا سوزاک باشد و گاهی هم نشان از بروز بیماری ایدز را دارد.