preloader

آب مروارید چیست؟

بیماری آب مروارید، شامل کدر شدن عدسی چشم است که این اتفاق می تواند منجر به تاری دید فرد مبتلا شود. آب مروارید در برخی از موارد حاد این توانایی را دارد که دید شما را به کل مختل کند. برای اینکه چشم شما بتواند اجسام اطرافش را ببیند، نور باید از یک عدسی شفاف، عبور کند. این عدسی توانایی دارد نور ورودی به چشم را بر روی قسمت دارای گیرنده ی عصبی چشم متمرکز کند تا اینکه مغز و چشم با همکاری یکدیگر، اطلاعات را در یک تصویر پردازش کنند.عدسی چشم از مایعات حاوی مواد پروتئینی تشکیل شده است که با گذشتن زمان این مایع ممکن است شروع به کدر شدن کند، وقتی که این اتفاق می افتد، عدسی چشم شما دیگر نمی تواند نور را به همان دقت متمرکز کند که این موضوع منجر به تاری دید و یا حتی در موارد حاد، همانطور که در کدری بستگی دارد.
 

دیابت چیست؟

دیابت بیماری است که در آن بدن انسولین کافی تولید نمی کند یا از انسولین به درستی استفاده نمی کند. انسولین هورمونی است که اجازه می دهد قند وارد سلول های بدن شود. اگر بدن شما با انسولین مشکل داشته باشد، گلوکز می تواند در جریان خون جمع شود و در نتیجه قند خون شما بالا می رود.
قند خون بالا بدون درمان می تواند طیف وسیعی از عوارض سلامتی از جمله آسیب عصبی و بیماری های قلبی عروقی را ایجاد کند. اما اینها تنها عوارض دیابت نیستند. دیابت همچنین خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد.آب مروارید کدر شدن عدسی چشم است که باعث تاری دید می شود. برخی افراد ابتلا به آب مروارید را مانند نگاه کردن از پشت شیشه پنجره مه آلود توصیف می کنند. به گفته منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) ، حدود 32.2 درصد از بزرگسالان 45 ساله و بالاتر مبتلا به دیابت مبتلا به آب مروارید هستند.
 

 ارتباط دیابت و آب مروارید

قند خون ارتباط بین دیابت و آب مروارید است. برای درک این پیوند، مهم است که بدانید قند خون بالا چگونه بر بدن تأثیر می گذارد. اگر قند خون بالا کنترل نشود، به آرامی به عروق خونی در سراسر بدن آسیب می رساند. این آسیب شامل رگ های خونی کوچک در چشم است.  وقتی دیابت بر این عروق خونی تأثیر می گذارد، خطر آب مروارید و سایر بیماری های چشمی وجود دارد.آب مروارید نتیجه سطوح بالای قند درزلالیه است. زلالیه فضای بین کره چشم و عدسی قرنیه را پر کرده است و مواد مغذی و اکسیژن را برای عدسی تامین می کند. هنگامی که قند خون بالا می رود ، عدسی متورم می شود و در نتیجه تاری دید ایجاد می شود. قند خون کنترل نشده همچنین باعث می شود آنزیم های موجود در عدسی، گلوکز را به ماده ای به نام سوربیتول تبدیل کنند. سوربیتول زیاد در لنز نیز باعث تاری دید می شود.
 

 در صورت ابتلا به دیابت چگونه از آب مروارید پیشگیری کنیم

اگر دیابت دارید، می‌توانید با حفظ سطح قند خون سالم از آب مروارید جلوگیری کنید. این شامل نظارت منظم قند خون و مصرف دارو‌های دیابت طبق دستورالعمل است.اگر انسولین یا دارو‌های دیگر برای دیابت مصرف می‌کنید اما قند خون شما همچنان بالا است، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید. آن‌ها ممکن است نیاز به تنظیم داروی شما داشته باشند.ورزش منظم همچنین به کنترل قند خون شما کمک می‌کند. فعالیت بدنی به ماهیچه‌های شما اجازه می‌دهد از گلوکز به‌درستی استفاده کنند. همچنین می‌تواند از پیشرفت دیابت نوع 2 جلوگیری کند.
 تمریناتی که به تثبیت قند خون کمک می کند عبارتند از:
  •      پیاده روی سریع
  •      دوچرخه سواری
  •      شنا كردن
  •      ورزش های رقابتی
سایر اقدامات برای محافظت از چشم شما شامل انجام معاینات کامل چشم حداقل یک بار در سال ، حفظ فشار خون و سطح کلسترول  و ترک سیگاردر صورت استفاده از آن است.
 

 علائم آب مروارید چشم:

برخی از علائم آب مروارید چشم شامل موارد زیر است:
تاری دید
دودیدی
حساسیت شدید و بیش از اندازه به نور
مشکل بینایی در تاریکی
احساس نیاز به نور بیشتر در هنگام مطالعه
مشاهده‌ی رنگ‌های روشن به صورت تار یا به رنگ زرد
 

چه مواردی را درعمل جراحی آب مروارید افراد دیابتی مد نظر داشته باشیم؟

در صورت ابتلا به دیابت، به خاطر داشته باشید که نتیجه عمل جراحی بستگی به این دارد که آیا بیماری های چشمی دیگر در ارتباط با دیابت مانندگلوکوم یا رتینوپاتی دیابتی دارید یا خیر؟  در این موارد، ممکن است بعد از عمل جراحی آب مروارید، تاری دید به درجاتی باقی بماند. همچنین توجه داشته باشید، قبل از انجام عمل جراحی آب مروارید باید قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید. قند خون بالا می تواند بر بهبود زخم تأثیر بگذارد و همچنین خطر عفونت و خونریزی را افزایش دهد.

 

انتظارات بعد از جراحی

بینایی شما بلافاصله پس از جراحی بهبود نخواهد یافت. معمولاً چند روز طول می کشد تا وضوح دید شما افزایش یابد. بعد از جراحی، برای چند روز باید از یک محافظ چشمی که شبیه به یک کلاهک است، استفاده کنید و برای کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت قطره چشمی برای شما تجویز می شود.
جراحی آب مروارید میزان موفقیت بالایی دارد. آب مروارید برداشته شده دوباره رشد نمی کند، گرچه می تواند آب مروارید جدیدی ایجاد شود. بنابراین حفظ سطح قند خون سالم مهم است.
 

ملاحظات مربوط به افراد دیابتی

اگر مبتلا به دیابت هستید، بخاطر داشته باشید که نتیجه ی جراحی شما به این بستگی دارد که آیا به سایر بیماری های چشمی مرتبط با دیابت مانند گلوکوم یا رتینوپاتی دیابتی مبتلا هستید یا خیر؟ اگر به این بیماریهای مبتلا باشید، ممکن است پس از جراحی آب مروارید، یک تاری جزئی باقی بماند.
مراقب باشید، قبل از اینکه تحت عمل جراحی آب مروارید قرار بگیرید، باید قند خون خود را کنترل کنید. قند خون بالا می تواند بر ترمیم زخم تأثیر بگذارد، همچنین خطر عفونت و خونریزی را افزایش می دهد.
در صورت ابتلا به دیابت چگونه می توان از بروز آب مروارید جلوگیری کرد؟
اگر دیابت دارید می توانید با حفظ سطح قند خون خود در محدوده ی سالم از آب مروارید جلوگیری کنید. این شامل نظارت منظم بر قند خون و مصرف داروهای دیابت طبق دستورالعمل است.
اگر انسولین یا داروهای دیگری برای دیابت مصرف می کنید اما قند خون شما همچنان بالا است، با یک پزشک دیابت خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد داروی شما را تنظیم یا تعویض کند.
ورزش منظم همچنین به کنترل قند خون کمک می کند. فعالیت بدنی به ماهیچه های شما اجازه می دهد تا از گلوکز به درستی استفاده کنند. همچنین می تواند از پیشرفت دیابت نوع 2 جلوگیری کند.
تمریناتی که برای کمک به تثبیت قند خون انجام می شود عبارتند از:پیاده روی سریع،دوچرخه سواری، تپه نوردی، شنا، ورزشهای رقابتی .
معاینات چشمی جامع حداقل یک بار در سال، حفظ فشار خون و سطح کلسترول سالم و انجام سایر اقدامات برای محافظت از چشم شما، لازم است